مراحل ثبت وتکمیل اظهار نامه ارزش افزوده -ادامه مطلب
نوشته شده توسط : موسسه رها فام

مرحله۵
در این مرحله فرم اظهارنامه مالیات ارزش افزوده شخص مودی نمایش داده می شود که برخی از اطلاعات مربوطه از جمله اطلاعات هویتی ،اطلاعات ثبتی مربوط به شرکت ، همچون آدرس و کد پستی و کد اقتصادی شرکت و مواردی از این قبیل ، قابل مشاهده هست که نیازی به ورود اطلاعات ، توسط مشمولان نمی باشد و این اطلاعات ، غیر قابل تغییر هستند .

آنچه که در ارتباط با ثبت و تکمیل اظهارنامه مالیات ارزش افزوده مهم و ضروری است تکمیل ردیف های مربوط به جدول اطلاعات فروش و صادرات کالاها و خدمات است که در ردیف اول ، باید مبلغ فروش کالاها و خدماتی که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند ، وارد شود که پس از ورود این مبلغ ، در قسمت ستون رو به روی آن ، میزان مالیات و عوارض متعلق به آن به صورت خودکار و اتوماتیک درج می شود .

همچنین علی رغم اینکه به فروش کالاها و خدمات معاف از مالیات مالیات ارزش افزوده ای تعلق نمی گیرد ثبت و تکمیل مبلغ مربوط به آن در اظهارنامه ضرروی است که طبیعتا در ستون رو به روی آن مالیات و عوارضی مشخص نخواهد شد؛
این موضوع در خصوص ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی نیز وجود دارد . لازم به ذکر است میزان مالیات ارزش افزوده برای سال ۱۴۰۲ ، مرکب از مالیات ۶ درصد و عوارض تعیین شده ۳ درصدی است .

مرحله۶
سپس در جدول شماره دو ، اطلاعات مربوط به خرید و واردات کالاها و خدمات ، شامل خرید کالاها و خدمات مشمول پرداخت مالیات و همچنین ، خرید کالاها و خدماتی که مشمول پرداخت مالیات نیستند ، نیز باید به صورت دقیق قید شود . علاوه بر این اطلاعات واردات کالاها و خدمات مشمول و معاف از مالیات بر ارزش افزوده را باید ، در کادرهای مربوطه ، تکمیل نمود . در انتهای این جدول ، کادری قابل مشاهده است که جمع خرید و واردات و مالیات و همچنین ، مالیات و عوارض تعلق گرفته به آنها به صورت تفکیک شده ، قابل مشاهده است .
مرحله ۷
در جدول شماره ۳ که مربوط به محاسبه مالیات ارزش افزوده و عوارض پرداختی قابل کسر یا استرداد است ، در ردیف اول ، جمع کل مالیات پرداخت شده و جمع کل عوارض پرداخت شده ، قابل ملاحظه است که به صورت خودکار ، با توجه به اطلاعات جدول ۲ ، تکمیل شده است . اما در ردیف دوم ، می توان مالیات ها و عوارض پرداختی که از مالیات های فروش،قابل کسر یا استرداد نمی باشند را وارد کرد . این مبلغ ، شامل مجموعه هایی است که خریدهای مشمول ارزش افزوده، انجام می دهند؛ اما فروش آن کالاها ، معاف از پرداخت مالیات ارزش افزوده است . لذا ، در این صورت ، مالیات پرداخت شده در زمان خرید ، قابل استرداد نبوده و از مبلغ مالیات دریافتی فروش نیز قابل کسر نمی باشد . در ردیف سوم نیز مانده مالیات و عوارض پرداختی که قابل کسر از مالیات های فروش یا استرداد می باشد ، به صورت خودکار ، توسط سامانه ، محاسبه و تکمیل می شود و نیازی به ورود اعداد نیست .


مرحله۸
در این مرحله از ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، برای محاسبه مانده مالیات و عوارض ، جدول ب نشان داده می شود که مبلغ مالیات و عوارض خرید و فروش از هم کسر می شوند و مبلغ نهایی یا مانده بدهی یا بستانکاری مودی مالیات ارزش افزوده ،تا پایان همان فصل در ردیف چهارم قابل مشاهده خواهد بود در صورتی هم که در دوره مالیاتی فصل قبل مودی ،بستانکار باشد و در حساب مالیات ارزش افزوده خود ، اعتبار داشته باشد ، در ردیف سوم نشان داده می شود .
مرحله۹
در آخرین مرحله از نحوه تکمیل و ثبت نام اظهارنامه ارزش افزوده مودی مالیات ارزش افزوده باید در مورد اضافه پرداخت مالیاتی تصمیم گیری نماید اگر مودی طبق جدول قبل بستانکار باشد در انتهای اظهارنامه مالیاتی می تواند یکی از این دو گزینه را انتخاب کند : یا اینکه مبلغ بستانکاری را به فصل بعدی منتقل کند تا این مبلغ ،در حساب ارزش افزوده فصل بعدی ،لحاظ شود و یا اینکه درخواست استرداد یا پرداخت مبالغ بستانکاری را داشته باشد تا پس از ارائه درخواست به سازمان امور مالیاتی ،این مبلغ به حساب وی مسترد شود .
در خاتمه نیز با تایید کردن صحت اطلاعات وارد شده ، در خصوص مالیات ارزش افزوده ، نام و نام خانوادگی وارد کننده اطلاعات را وارد کرده و یکی از گزینه های ثبت موقت ( در صورتی که هنوز قصد نهایی کردن و ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده را ندارید ) و یا تایید و مرحله بعد را انتخاب نمایید.

مراحل ثبت و تکمیل اظهار نامه ارزش افزوده 





:: برچسب‌ها: استعلام ارزش افزوده ،گواهی ارزش افزوده ،ثبت اظهار نامه ارزش افزوده ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: